با عـــــــــــــــــــــــــــــــین

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

باید از چه کسانی انتقاد کنیم؟!

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۵۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم.

ابتدا باید به نکته ای که دوست و برادر عزیزم پیرامون بیان انتقاد از مراجع فرمودند،اشاره ای بکنم:

"آقای شهاب مرادی نمی‌دونم سر چه قضیه‌ای ولی گفته بود: «توصیه‌ی روشنم به همه‌ی شما جوان‌ترهای عزیز: به هیچ یک از مراجع اهانت و انتقاد نکنید. چه با دلیل، چه بی‌دلیل! که بی‌تردید توهین و بی‌حرمتی نسبت به مراجع تقلید در دنیا عقوبت دارد. اما برای تقلید مطابق ضوابط شرعی به اعلم مراجعه کنید و ... وهن و نقد و انتقاد را نسبت به مراجع برای خودتان حرام کنید و در هر حالی با هر دیدگاه و بینش و سلیقه‌ای، پشتیبان ولایت فقیه باشید. حتی اگر انقلابی نیستید و ارزش‌های آن را نمی‌شناسید. بدانید که برای حفظ حیات شیعه راهی جز این وجود ندارد.»"

پیرامون سوال حضرت عالی:

الف:توهین با انتقاد تفاوت اساسی و ریشه ای دارد،بصورتی که یک امر واجب و دیگری حرام است.(چه مخصوص مرجعیت،چه مخصوص دشمنان اسلام)

بنده با توضیح شما در زمینه توهین کاملا موافق هستم و تا حد توان در مسائل شخصی سعی در جلوگیری از این امر حرام دارم.

ب:به گمانم اختلاف نظر من با شما از مقوله "انتقاد"شروع میشود که البته بنده حقیر صرفا قصد بیان نظر شخصی خودم رو دارم و اصلا قصد توهین یا رد نظر شما رو ندارم.

سوال مهمی که در این بین وجود داره این موضوع هست که چرا نباید از مراجع محترم تقلید انتقاد کرد؟

مگر بحث انتقاد چه آسیبی به جایگاه و نظام مرجعیت وارد میکند؟

مگر خلاف این است که انتقاد از سر دلسوزی باعث رشد و پیشرفت شخص یا جایگاه میشود؟

در شیوه تمام ائمه اطهر(علیه السلام)بحث انتقاد کاملا وضوح وشفافیت داشته و دارد.

البته در سیره تمام بزرگان عصر حاضر یا قدیم نزدیک هم چنین بوده.

شما جملات علامه ها یا رهبران دینی اعصار گذشته پیرامون انتقاد از جایگاه و شخص خودشون رو نشنیده اید؟

اصلا تمام این سوالات به کنار،

بنا به اعتقاد ما  ولی فقیه در زمان غیبت هم دور از انتقاد نیست.

همچنانی که خود این بزرگواران از انتقاد هیچ فراری نداشته اند؛

به عنوان مثال بیانات امام خامنه ای(مد ظله عالی) در دیدار با جمعی از نخبگان علمی-1388/8/6:

اینى هم که گفتند از رهبرى انتقاد نمیکنند، شما بروید بگوئید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسى انتقاد نکند؛ ما که حرفى نداریم. من از انتقاد استقبال میکنم؛ از انتقاد استقبال میکنم. البته انتقاد هم میکنند. دیگر حالا جاى توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، کم هم نیست؛ بنده هم میگیرم، دریافت میکنم و انتقادها را میفهمم.....

به گمان من توضیح بیشتر وقت شما رو بگیرد والبته احساس میکنم که تا حد توان نظر خودم رو منتقل کرده باشم.

باز هم از جنابعالی بابت این انتقاد به متن اخیر خودم تشکر میکنم.


نظرات  (۳)

  • دوست و برادر...
  • عزیز دل برادر بنده به 2مورد ان قلت داشم: 
    اولا به لهن نوشتار که از یه ‍‍‍‍‍عقبه ی نادرست و مقداری همراه ... است که البته شما مقصر نیستی متاسفانه جو این را حاکم کرده که در هر صورت غلط است
    دوما به موارد توضیح خواسته شما اشکال وارده که اصلا هیچ مرجعی مکلف به توضیح آن نیست
    پاسخ:
    سلام.
    از هر فردی یا هر نوشته ای میتوان اشکال گرفت!
    در نکته دوم جنابعالی که فرمودید:هیچ مرجعی موظف به توضیح نیست،
    بنده با شما مخالف هستم!
    چرا مراجع محترم نباید در مورد عملکرد خود توضیح دهند؟
    مثلا چرا نباید بعضی از مراجع درباره عدم یاری نظام در فتنه 88 پاسخ دهند؟
    چون اسم مرجع کنار فامیل هرکس قرار گرفت،نباید مورد بازخواست قرار بگیرد؟
    انتقاد خوبه
    اما با حفظ ادب و در عین حال باتوجه ب مصالحی ک مطرحه!
    ب عنوان نمونه میشه بعضی انتقادات رو خصوصی ب افراد مطرح کرد، چ نیازیه ک همه نکات رو پشت بلندگو گفت.
    با اینکه میگید انتقاد باعث حفظ و ثبات میشه موافقم اما با علنی گفتنش(البته نسبت ب مقام بزرگان) مخالفم.
    البته پیشنهاد رو در این جور موارد اولی تر نسبت ب انتقاد میدونم.
    ب عنوان مثال ب جای اینکه شما علنا اعلام کنی ک چرا مراجع در حوزه مالی گزارش نمیدن میشد شخصی برای آنها نامه نوشت و....
    البته ک حرف تو این مورد و مصادیقش زیاده...
  • بدل آقا محسن
  • در اینجا متاسفانه حق رو به آقا محسن میدم
    برای چندمین بار عرض میکنم درمورد خواسته ای که قبلا مطرح کرده بودین هیچ مرجعی مکلف به توضیح نیست! نه هر موضوعی؛ عزیز دل برادر...
    داور دقت کن!
    پاسخ:
    سلام.
    خوبه که شما هم کمی دقت کنید!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی