با عـــــــــــــــــــــــــــــــین

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

وقتی ارزش ها عوض میشوند،عوضی ها با ارزش میشوند

چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۰ ب.ظ
وحید یامین پور:
...در متن توافقنامه هر جا کلمه ی sanctions آمده در کنارش عبارت nuclear - related هم آمده. یعنی در گام نهایی و پس از اینکه ایران تمام تعهداتش را انجام داد نهایتا فقط تحریم های هسته ای سازمان ملل برداشته خواهد شد و مطابق توافقنامه تحریمهای بانکی و نفتی مصوب کنگره ی امریکا باقی خواهند ماند! این آن «دروغ» بزرگ است که برخی رسانه های زنجیره ای اجرای توافقنامه را مساوی رفع تحریمهای اساسی جلوه می دهند.
متن توافقنامه به این شرح است:
comprehensively lift UN Security Council  ...multilateral and *nuclear- related* sanctions including steps on access in area of trade ...on schedule to be agreed upon.
وزارت امور خارجه اینگونه ترجمه کرده است:
به طور همه جانبه تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی را برداشته.
نکته ی اصلی این است که تحریمهای اساسی نظیر تحریم نفتی و بانکی با بهانه های غیرهسته ای نظیر حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم هم به تصویب رسیده اند و تحریم هسته ای بحساب نمی آیند. بنابراین اگر بناست برداشته شوند در گام بعدی از ایران خواسته می شود مثلاً حزب الله را خلع سلاح کند یا زندانیان سیاسی ضد انقلاب را آزاد کند و یا دست از حمایت نظام سوریه بردارد و ... و سوال اینجاست دولتی که برای رفع چند تحریم کم اثر حاضر به پذیرش یک توافقنامه ی پر ابهام، تحقیر آمیز و بی فایده شده، آیا ممکن است برای رفع تحریم های اساسی تر توافقات دیگری را پیگیری کند؟! و البته از این سوال مهمتر و حیاتی تر اینکه آیا باز هم مردم ایران نامحرم دانسته می شوند؟!
چون تیم مذاکره کننده خود را یک تیم حرفه ای می دانند نمی توان اشتباه آنها در ترجمه را یک سهو دانست. این بیشتر به یک فریبکاری شباهت دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی